Riktlinjer – Bra att veta före och under skoterturen

Skoter guidelines header
Ladda ner PDF – Skoter – Guidelines SnowMobile Rental

HUR KÖR MAN SNÖSKOTER:

Att köra skoter är ett stort ansvar, inte bara mot djur, natur och andra människor som man passerar, som förare till en snöskoter måste man ta vara på sig själv och eventuella passagerare som åker med dig. Är man ett ekipage i en guidad tur är det också viktigt att man uppför sig och kör enligt de instruktioner som man har fått i genomgången före turen.
Lite tips hur man kör skoter på ett bra och säkert sätt.

  • Viktigast av allt är att man håller ett bra och lagom avstånd mellan skotrarna, ca 15 meter är ett bra avstånd.
  • När man sätter sig på skotern ska man bekanta sig med broms och gasreglage, bromsa kan man alltid göra i vilken situation som helst. Bromsen är stark och vinner alltid över gasreglaget. Gasreglaget regleras med tummen, viktigt att man inte gasar med hela handen för om man måste hålla i sig i en plötslig situation finns risken att man gasar ”full gas” av bara farten. En skoter har en variator som reglerar skoterns framfart. På tomgång står skotern stilla och med lite gaspådrag börjar skotern röra på sig. Om man gasar ca halva gasen i en stund på öppen sjö till exempel kommer man upp i tillåtna hastigheten 70km/tim ganska fort därför ta det lugnt och prova dig fram så att känslan kommer för hur mycket gas ni ska ge.
  • Att sitta på snöskotern, när skotern går lugnt fram på en avsedd skoterled är det behagligt och säkert. Om man kommer av spåret eller att leden lutar ska man luta kroppen åt andra hållet, viktigt att passageraren gör samma sak och följer förarens kroppsrörelse. Ett tips är att låta rumpan också luta ut åt det motsatta hållet som skotern lutar.
  • När skoterturen startar är det viktigt att alla i gruppen startar försiktigt och känner sig för innan turen startar på riktigt, alla är olika och tar olika tid på sig att känna sig för, alla våra guider i alla våra företag känner till detta och har gott om tid att konstatera att alla i gruppen känner sig säket.
  • Vägövergångar, vid en vägövergång ska passageraren kliva av och gå över vägen, föraren väntar på instruktion av guiden innan föraren kör över vägen.
  • Från början av turen stoppar guiden ganska tidigt för att kontrollera att alla i gruppen mår bra och känner sig komfortabel med framförandet.
  • Om det är kallt ute finns det risk för förfrysningar, känn efter om det sticker på kinden och näsan, i så fall
    stoppa skotern och ta av dig handsken för att värma dig, se upp bakåt innan du stannar. Som förare kan
    alltid stanna skotern för att justera din utrustning eller om passageraren vill att du stannar. Guiden har
    koll på dig och kommer till dig om du har stannat.
  • När du har kört skoter ett tag kommer det kännas trevligt och säkrare men låt dig inte luras, det är när
    man får den känslan man gasar lite till och då ökar också risken mångfalt att någonting ska hända. Håll
    skärpan under hela turen. Tänk på att ta pauser under turen och säg gärna till guiden om du vill pausa, det
    är du/ni som är gästerna och det är för er som vi är ute och åker.
  • Efter en tur på 1-4 timmar är kroppen trött och turen är snart slut, nu är det viktigt att inte ta några sista
    gasningar med för stor fart, de flesta skador vi har i skoter safari branschen är de sista minuterna innan
    turen är slut, var rädd om dig och ha en skön och säker snöskotertur.

LITE TIPS OM ATT VARA RÄTT PÅKLÄDD PRINCIPEN LAGER PÅ LAGER.

En god kännedom att klä sig rätt i kalla förhållanden är viktigt. Största anledningen med att man inte trivs
utomhus vintertid är att man klär sig på fel sätt och fryser och blir svettig. Det påverkar både humör och din
fysik. Ska du tex ut i naturen och köra en snöskoter aktivitet vintertid så är det ett tips att klä dig så att du
känner dig varm innan du startar och ger dig av eftersom att kroppstemperaturen sjunker lite när du börjar
köra eller sitter som passagerare. Det man ska ta på sig är:
1. Innerskikt – underkläder med långa ärmar
2. Mellanskiktet – sköna byxor, kraftig tröja
3. Ytterskiktet – smidig jacka
4. Förstärkt ytterskikt – dunjacka och byxor eller overall (Skoterföretaget har dessa kläder)
5. Händerna – kraftiga men smidiga handskar (Skoterföretaget har handskar)
6. Huvudet – Hjälm är ett måste enligt lag, att ha en tunnare mössa i fickan är bra när man tar ett stopp för
fika eller lunch. (Hjälm har skoterföretaget)
7. Halsen – en halsduk eller buff är sköt att ha på sig.
8. Fötterna – Ylle sockar gärna i två lager samt rymliga skor minst halvhöga och tåliga mot väta (skor har
skoterföretaget)

INNERSKIKTET

Innerlagret ska sitta nära kroppen och har till uppgift att värma och transportera fukt bort från kroppen.
Fukt leder kyla och bidrar till att man bli nedkyld. Man ska undvika att använda bomull närmast kroppen
eftersom att det torkar långsamt. Ull alternativt syntet är ett bättre val. Syntetmaterial har fördelen av att vara
mycket snabbtorkande och leder snabbt bort fukten från kroppen.

MELLANSKIKTET

Mellanlager ska värma och ventilera kroppen genom att ta fukten vidare samtidigt som värmen inte ska lämna
kroppen. Ull eller fleece tröja är bra alternativ. Byxorna ska vara sköna och rymliga.

YTTERSKIKTET

Ytterlager är det skikt som håller väta borta. Gore Tex eller en tunn dunjacka är att föredra. Vill man förstärka
nedre delen av kroppen kan man ta på sig extra underställs byxor.

FÖRSTÄRKNINGSSKIKTET

Förstärkt ytterskikt har till uppgift att verka som ett isolerande lager vid skoterkörningen. Alla skoterföretag
har minst en typ av 2-delad eller overall med isolering i fodret. En del av företagen har också dun jacka och
dun byxor.

SÄKERHETSINSTRUKTIONER

Nedanstående grundläggande regler skall uppfyllas av våra gäster som åker med på våra snöskoter arrangemang.
Varje medlem kan ha egna regler som kompletterar denna skrift.
Jag har tagit del av säkerhets och övriga bestämmelser som gäller för skoterkörning och accepterar följande:

  • Säkerhetsavståndet mellan varje skoter måste vara minst 15 meter.
  • Jag som förare måste alltid köra i spåret och hålla min plats i raden.
  • Den ansvarige guiden åker alltid först om inte annat anges.
  • Jag som förare får inte vara påverkad av alkohol eller annan drog. Notera att ingen försäkring gäller om
    olyckan varit framme om föraren varit påverkad. Vid tveksamhet skall kund på uppmaning blåsa i alkoholmätare.
    Om olyckan varit framme och jag av oaktsamhet eller av annan anledning skadar fordonet eller
    annans fordon, medger jag att betala den självrisk som gäller (12500:-sek) Skulle skadan inte nå upp till
    detta belopp betalar jag den aktuella kostnaden.
  • I övrigt gäller svensk lag vid utövande av denna aktivitet.

VETT OCH ETIKETT – ”UTDRAG FRÅN NATIONELLA SNÖSKOTERRÅDET”

VIKTIGA REGLER OCH SÄKRA TIPS FÖR SNÖSKOTERFÖRARE!

Det finns inte mycket som slår en gnistrande vacker vårvinterdag på snön! Det är många som ska samsas i
naturen, och vi har olika idéer och tankar om hur det ska vara. Snöskotern gör det möjligt att ta sig ut till
platser som du inte når så lätt på skidor, men den kan också vara ett störningsmoment för andra. För vissa är
det en stor frihetskänsla att utnyttja skoterns kraft och resurser i häftig lössnöåkning. För andra är höjdpunkten
av vinterupplevelsen att köra långa sträckor på välpreparerade skoterleder. Andra vill ha det lugnt, tyst
och skönt när de går på tur med skidorna. Vissa tar gärna skotern ut till en fiskesjö och pimplar i lugn och ro.
För andra är skotern ett arbetsredskap när de ska hålla rätt på sina renar. Vi måste ta hänsyn till varandra, om
vi ska kunna behålla vår unika natur och vildmark! Därför har vi i Nationella Snöskoterrådet antagit följande
vision: ”Snöskotertrafiken bedrivs utan att människor, djur, miljö eller egendom skadas eller störs.”

VEM FÅR KÖRA SNÖSKOTER?

För att få köra snöskoter i Sverige krävs att du är 16 år och har antingen ett förarbevis för snöskoter, utfärdat
efter 1/10 2009 eller ett förarbevis för terrängskoter som är utfärdat före 1/10 2009. (Dessa äldre förarbevis
ska bytas ut senast under 2012)
Du får även köra snöskoter om du har ett traktorkort eller körkort som är utfärdat första gången* före 1/1
2000.
*Det datum som finns i kolumn 10 (Datum för förarbehörighet) på baksidan av körkortet. Det gäller även om
man har fått körkortet indraget under en period efter 1/1 2000.
Ett körkort (oavsett behörighet) eller traktorkort utfärdat från 1/1 2000 ger rätt att köra snöskoter inom ramen
för organiserad turistverksamhet (snöskotersafari).
Som utländsk förare (inom EES*) har du rätt att köra snöskoter i Sverige om du har rätten i ditt hemland. Om
du inte kan visa det eller om du kommer från ett land utom EES är den enda möjligheten att ingå i en grupp
inom turistnäringen eller att du har ett svenskt förarbevis.
*EES-länder är medlemsländerna i EU, samt Norge, Island och Liechtenstein.
I Norge gäller följande: Från 1/7 2006 ska man ha ett körkort i klass S för att få köra snöskoter. Minsta ålder
är 16 år, men till dess att man fyller 18 år får man bara köra klass 1-snöskoter (en snöskoter där förhållandet
mellan motoreffekt och vikt är högst 0,20 kW/kg). De som har körkort i klasserna A, A1, B, S och T som är
från före 1/7 2006 får fortsätta att köra snöskoter.
I Finland gäller följande: En person som fyllt 15 år får köra snöskoter i terräng. Föraren måste inneha ett kört
i minst klass T på officiella snöskoterleder, vid körning på väg eller när en väg korsas.

VAR FÅR DU KÖRA SNÖSKOTER?

Snöskoterkörning ingår inte i den svenska allemansrätten, så rätten att köra på annans mark är inte självklar.
Det anses tillåtet att köra på väl snötäckt mark om man inte stör, förstör eller på annat sätt bryter mot lagen.
Det är dock förbjudet att passera annans mark om det uppstår skada och det är till exempel förbjudet att köra
på skogs- och jordbruksmark, om det inte är uppenbart att det kan ske utan risk för skada på skog eller mark.
Generellt förbud gäller för körning på skogsplanteringar eller i ungskog som är lägre än två meter över
snötäcket. Det är inte heller tillåtet att köra alltför nära bostäder/bebyggelse.
I fjällen finns ett antal så kallade regleringsområden och i en del av dessa får körning endast ske på för ändamålet
upprättade allmänna snöskoterleder. I andra regleringsområden gäller totalt snöskoterförbud för
allmänheten. Klicka här för att se en karta över skoterregleringsområden >>
Länsstyrelsen eller kommunen kan också utfärda förbud att köra snöskoter i andra områden av hänsyn till
bl.a. friluftsliv, rennäring, djurliv eller naturvård.
Snöskoterkörning kan också regleras av kommuner genom lokala trafikföreskrifter.
Vidare gäller särskilda bestämmelser i nationalparker och naturreservat, och i vissa parker och reservat
är det förbjudet att använda motordrivet fordon. I föreskrifterna för respektive skyddat område anges om
snöskoteråkning är förbjuden.
Allmän snöskoterkörning är också förbjuden i skidanläggningar eller i anslutning till dessa.
Ta i förväg reda på om det finns några områden med begränsningar för snöskotertrafik där du har tänkt
att köra snöskoter. Mer information finns hos Naturvårdsverket, Kommunen, Länsstyrelsen, Diplomerade
snöskoteruthyrare samt lokala snöskoterklubbar.

FÖLJ SKOTERLEDER!

På skoterlederna kör du säkrast och stör minst. Skoterleder i fjällen är liksom övriga fjälleder markerade med
ledkryss. De är dessutom markerade med skyltar eller märken som visar vad som gäller på leden. Vissa leder
kan även vara gemensamma med skidleder, ta alltid hänsyn till skidåkare och andra aktiviteter som du kan
påträffa. De allmänna skoterlederna finns inlagda på fjällkartan och mer information om lederna finns hos
Länsstyrelserna i fjällänen.
Påbjuden skoterled märks ut med påbudsmärke. Blå, rund skylt med vit skotersymbol. Det
innebär att du måste följa leden. Det är förbjudet att köra utanför leden.
Lämplig skoterled märks ut med anvisningsmärke; en kvadratisk skylt med blå skotersymbol
på vit botten. Märket talar om att du kör säkrast och stör minst på den leden. Du bör hålla dig
till leden, men det är inte förbjudet att köra utanför leden.
På en del leder är det förbjudet att köra snöskoter. Lederna är då skyltade med förbudsmärken.
Andra leder kan vara skyltade med anvisningsmärken med rött snedstreck. Sådana leder bör
du inte använda. Det är visserligen inte förbjudet att köra på sådana leder, men olämpligt.
Skotrar har alltid stopplikt vid passage över väg.
Röda ledkryss på stolpar betyder vinterled. Här samsas du med skidåkare, gående och hundspann.
Kontrollera alltid om skoteråkning är tillåten efter leden. Det skall då finnas en kompletterande
märkning.

KÖRNING PÅ ALLMÄN OCH ENSKILD VÄG

Det är inte tillåtet att köra snöskoter på allmän väg, utom när du ska korsa vägen, eller köra kortast möjliga
sträcka om terrängen är oframkomlig. Där du måste köra snöskoter på väg är högsta tillåtna hastighet 20 km/tim. När du passerar en väg ska alla passagerare (i pulka eller på skotern) gå över vägen.
På enskilda vägar kan snöskoterkörning vara förbjuden. Vägens ägare avgör om trafik med motordrivna fordon
är tillåten. Förbud ska skyltas med vägmärke eller ”på annat tydligt sätt” (t ex en bom över vägen eller en
hemmagjord skylt).

HUR FORT FÅR DU KÖRA?

Högsta tillåtna hastighet för snöskoter är 70 km/tim. På vissa platser finns lokala lägre hastighetsgränser.
Säkra tips för en skön snöskotertur:

  • Åk inte ensam!
  • Håll koll på vädret!
  • Lämna en färdplan!
  • Kör nykter! Samma gräns som för bil gäller (0,2 promille).
  • Undvik lavinfarliga platser (t ex under brantare sluttningar, hängdrivor och lä-sidor)!
  • Undvik platser med risk för svag is på sjöar och vattendrag (t ex vid uddar, in- och utlopp)! Observera
    att du alltid kör över is på egen risk, och att skoterleden inte går över isen. På isen kan det möjligen vara
    ruskat, men det är ingen garanti för att isen håller.
  • Håll koll på var du är med karta och kompass (och ev. GPS).
  • Ta på dig hjälm och varma kläder – tänk på kyleffekten!
  • Ta med personlig säkerhetsutrustning för dig och din skoter (extra variatorrem, verktyg, reservbränsle,
    spade, lavinsond, sändare (transceiver), vindsäck m.m.)
  • Ta med telefon eller annan sambandsutrustning (men lita inte på att du har täckning överallt).
  • Om du ska ut på sjö eller hav, se alltid till att ta med isdubbar och gärna flytoverall – och kör aldrig över is
    med passagerare under stängt pulka-kapell!

RENAR OCH SNÖSKOTERTRAFIK

När du kör snöskoter kan du komma nära renar. De strövar fritt i hjordar eller mindre grupper. Renarna är
inte vilda utan har ägare. Det är mycket lätt att skingra en renhjord med snöskoter, men det är ett hårt och
tidskrävande jobb att samla hjorden igen. Respektera samernas arbete och renarnas hälsa! Här är några tips
och fakta om renar som är viktiga att känna till för dig som skoterförare:

RENAR BEHÖVER SKYDDAS AV TILLFÄLLIGA SKOTERFÖRBUD AV FLERA SKÄL:

  • För att renkorna (vajorna) har betesro före och under kalvningen som sker i slutet av april/slutet av maj.
  • För att renarna inte skall skingras i samband med vårflyttningen upp till fjället.
  • För att renar (t ex på grund av svåra vinterbetesförhållanden) kan vara i dålig kondition.
  • För att renarna skall få betesro på vinterbeteslandet i skogsområdet.

SÅ HÄR GÖR DU OM DU NÄRMAR DIG EN RENHJORD:

  • Sakta ned eller stanna. Då går renarna oftast av skoterspåret, speciellt om det finns rentramp på sidan. Kör
    lugnt förbi.
  • Om de inte går av spåret kan det bero på att de känner sig stressade eller att de inte hittar något lämpligt
    ställe att gå av på. Stanna, slå av motorn och vänta en stund.
  • Om renarna inte kliver av spåret. Kör sakta bakom dem eller vänd. Om ni kommer till en öppning i skogen,
    en myr eller liknande. Stanna skotrarna. En av skotrarna kör sakta en omväg runt renarna och ställer
    sig på leden en bit längre fram, vilket gör att renarna oftast går av spåret. Vänta till alla renar har gått av
    spåret, de följer efter varandra.
  • Om det finns svarta plastsäckar uppsatta efter skoterspåret betyder det att det finns ren i området. Kör
    extra lugnt där!